کد خبر: 1527

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۹:۲۵

کارگاه ارتباط مؤثر در محیط درمانی با بیماران برگزار شد

در ایام الله دهه فجر مدیریت علمی و پژوهشی سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ کارگاه مهارت های ارتباطی را در مجتمع درمانی فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز شنبه مورخ چهاردهم بهمن ماه با حضور خانم دکتر بیات برگزار کرد. در این کارگاه دکتر بیات پیرامون مهارت های ارتباطی فرمودند : ما معمولا […]

در ایام الله دهه فجر مدیریت علمی و پژوهشی سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ کارگاه مهارت های ارتباطی را در مجتمع درمانی فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز شنبه مورخ چهاردهم بهمن ماه با حضور خانم دکتر بیات برگزار کرد.
در این کارگاه دکتر بیات پیرامون مهارت های ارتباطی فرمودند :
ما معمولا بعد از مواجه با مشکلات متعدد در روابطمان به فکر می افتیم که چه کنیم؟ آیا می توانیم شیوه‌ای دیگری را به کار بگیریم؟ چه کنیم که مشکلات ارتباطی کمتری داشته باشیم؟ به نظر می رسد با ارتقا مهارت های ارتباطی می توانیم تضاد و تعارضات را کاهش دهیم. مهارتی که می تواند تمامی روابط ما را اعم از روابط کاری، خانوادگی، دوستی را بهبود ببخشد. پس سوال اصلی این است که “چگونه ما می توانیم ارتباط‌های بهتری داشته باشیم تا دنیای اطرافمان دنیایی روشنی شود؟”
برای ایجاد روابط موثر، مجموعه ای از مهارت ها لازم است. مهارت های پایه ای که باید در این رابطه در نظر گرفت : مهارت گوش دادن و خودافشاسازی‌ست.
مهارت گوش دادن کمک می‌کند که ارتباط عمیق‌تری برقرار کنیم. درک متقابل ایجاد می‌کند و لحظات خوبی را طرفین در حین گفت‌وگو تجربه می‌کنند. خب از نظر شما شنونده خوب چه کسی است؟ موقعیت فیزیکی و بدنی یک شنونده خوب به چه صورتی ست؟ در این دوره، ابتدا با ویژگی های یک شنونده خوب آشنا می‌شویم. همچنین تاثیر گوش دادن واقعی و موثر بر کیفیت روابط را بازگو می کند.
در بخش بعدی، در خصوص موانع گوش دادن موثر توضیحات کاملی ارائه می‌گردد. این موانع عبارتند از:
۱٫ مقایسه کردن ۲٫ ذهن خوانی ۳٫ مرورذهنی ۴٫ انتخاب گزینشی ۵٫ قضاوت کردن ۶٫ رویا پردازی ۷٫همانندسازی ۸٫ نصیحت کردن ۹٫ مجادله ۱۰٫ حق به جانب بودن ۱۱٫ منحرف ساختن موضوع بحث ۱۲٫ تسلی دادن
در قسمت بعدی این وب یاد به توضیحاتی در خصوص انواع گوش دادن موثر پرداخته شده است. گوش دادن فعال، همدلانه، با ذهن آزاد، با آگاهی و کامل، پنج نوع از گوش دادن موثر می‌باشد.
در بخش نهایی به خودافشاسازی و تاثیر آن در روابط پرداخته شده است. می‌توان گفت چگونگی ابراز احساسات و افکار، آمال و آرزوها، خواسته‌ها، عقاید، شکست‌ها و موفقیت‌ها یکی از موارد با اهمیتی‌ست که باید در ارتباطات در نظر گرفته شود.

ارسال دیدگاه